Vakantie CorfuVakantie KosVakantie KretaVakantie Rhodos


Aanmelden Nieuwsbrief

home | sitemap | contact   
Griekenland is een land in Zuid-Europa, bestaande uit het zuidelijkste deel van het Balkanschiereiland en een groot aantal eilanden. Deze eilanden vormen samen ongeveer 20% van het landoppervlak.
Toerisme sector

De toeristische sector in Griekenland is een van de voornaamste motoren achter de economische groei en stimuleert bovendien de regionale ontwikkeling. De sector heeft echter te lang vertrouwd op goedkoop massatoerisme en moet daar nu de prijs voor betalen. De Griekse overheid ziet zich dan ook genoodzaakt de sector te moderniseren en wil alternatieve soorten toerisme met behoud van natuur en cultuur bevorderen.

Marktomvang
In 2006 bezochten meer dan 17 miljoen buitenlandse toeristen Griekenland. De toeristische sector neemt 7,2 procent (12,2 miljard euro) van het Griekse bnp voor zijn rekening en draagt indirect bij met 16,2 procent (27,2 miljard euro). De sector voorziet in 7,8 procent van alle banen en indirect in 18,2 procent.

Marktontwikkeling
Gedurende de jaren negentig nam het aantal toeristen jaarlijks toe met 3,7 procent. Daarnaast stegen de inkomsten door buitenlandse valuta met 7,4 procent per jaar. Van 2000 tot 2003 is de positieve balans omgeslagen naar een negatieve balans. Per jaar nam het aantal toeristen gemiddeld met 1,7 procent af en daalden de inkomsten door de afname van buitenlandse valuta met 2 procent. Dit betekende een verlies van miljoenen euro's, terwijl Griekenland deze inkomsten hard nodig had. Om de toeristische sector te stimuleren, is daarom in 2004 het ministerie van Toerisme opgericht.

Het ministerie van Toerisme heeft een nieuwe strategie ontwikkeld, die Griekenland geleidelijk aan moet veranderen in een kwalitatief hoogwaardige vakantiebestemming. Zij hoopt hiermee in de top 10 te komen van meestbezochte bestemmingen wereldwijd. In 2008 wordt daartoe in 42 landen een reclamecampagne gelanceerd. Deze nieuwe strategie heeft als belangrijkste doelen: het opwaarderen van het toerisme, het hele jaar door internationale bezoekers aantrekken (in tegenstelling tot slechts de zomermaanden), het behouden van natuur en cultuur en het faciliteren van buitenlandse investeringen. Sleutelwoorden zijn hierbij ecotoerisme en kwaliteit.

De soorten toerisme waarop wordt ingezet, zijn:

  • Nautisch toerisme
  • Cultureel toerisme
  • Landelijk toerisme
  • Rondreizen
  • Medisch en wellnesstoerisme
  • MICE (meetings, incentives, conferenties, evenementen)
  • Luxueus toerisme
  • Citytrips
  • Badplaatsen

De aanleg door de overheid van een 'groene' infrastructuur, zoals de realisatie en uitbreiding van wandel- en fietspaden door natuurgebieden en de aanleg van ecologische jachthavens en campings, heeft een positief effect op de Griekse toeristenmarkt. Ook de beslissing van zes cruisemaatschappijen om Griekenland aan te doen als bestemming, is een positieve ontwikkeling in deze branche.

Helaas heeft Griekenland ook te kampen met verschillende negatieve tendensen in de toeristische sector. Met name de toenemende concurrentie van andere mediterrane landen, zoals Turkije, KroatiŽ en Egypte, is een probleem. Deze landen kunnen vergelijkbare (strand-)vakanties en packagedeals aanbieden tegen lagere prijzen. Dit prijsverschil komt onder andere door de sterke stijging van de Griekse loonkosten.
Ook de internationale trend om steeds vaker kortere reizen boeken, is nadelig voor Griekenland. Hoewel de uitgaven per persoon en per vakantie in de toeristische sector zijn gestegen, betekent dit niet dat er meer overnachtingen zijn geboekt. Dit geeft alleen een stijging van de prijzen weer. Dit zou op de langere termijn een schadelijk effect kunnen hebben.
Daarnaast hebben ook de grootschalige bosbranden in de zomer van 2007 - letterlijk en figuurlijk -veel schade aangericht. In juli 2007 voorspelde de Association of GreekTourism Enterprises (SETE) nog een groei van 6 procent in bezoekersaantallen; na de bosbranden moest dit noodgedwongen worden bijgesteld tot 4 ŗ 5 procent. Desondanks zijn de boekingen voor 2008 gewoon doorgegaan.

De uitvoerende organisatie die verantwoordelijk is voor alle zaken die het toerisme aangaan, is de Greek National TourismOrganization (GNTO). Deze organisatie die in het Grieks bekend staat als EOT, is in handen van de Griekse Staat en houdt zich bezig met beleid, regelgeving, vergunningen, marketingcampagnes, informatieverstrekking en statistieken.

Import
In 2006 hebben meer dan 17 miljoen toeristen Griekenland bezocht. Het merendeel hiervan komt uit Europa.

Herkomst
Zo'n 92 procent van de toeristen is afkomstig uit Europa; 66 procent daarvan uit de EU-landen. Uit AziŽ komt iets meer dan 3 procent; uit de Verenigde Staten rond de 2 procent en uit Afrika en OceaniŽ 1 procent. Van alle toeristen komt 4 tot 6 procent per cruiseschip.

Investeringen
De toeristische sector ontvangt ongeveer 20 procent van de gelden die de Griekse overheid aan ontwikkeling uitgeeft (de overige 80 procent wordt besteed in de industriesector).
Het ministerie van Toerisme hecht grote waarde aan publiek-private samenwerkingsverbanden en veronderstelt dat deze onontbeerlijk zijn voor het ontwikkelen van de infrastructuur, zoals jachthavens en conferentiecentra.

Overheid
Voor de komende jaren is toerisme het speerpunt van het Griekse investeringsbeleid. De staatshulp kent twee varianten:

  • subsidies van 20 tot 45 procent van het geÔnvesteerde kapitaal en subsidiŽring van rente over leningen en subsidiŽring van geleaset materiaal;
  • belastingvoordelen tussen 40 en 100 procent over de winstbelasting gedurende een periode van tien jaar.

Meer informatie over de voorwaarden waaraan bedrijven moeten voldoen om in aanmerking te komen voor subsidies en/of belastingvrijstelling, zijn te vinden in de 'TouristInvestmentGuide' van het Griekse ministerie van Toerisme. Deze Engelstalige brochure is te vinden op de website van het ministerie en kan worden gedownload.

Mogelijkheden voor Nederlandse bedrijven

Voornamelijk bedrijven die zich richten op diversiteit, kwaliteit en duurzaam ondernemen (met behoud van de lokale natuur en cultuur), kunnen rekenen op steun van de Griekse overheid. Aangeraden wordt deze markt niet alleen te betreden maar samen met een Griekse agent te verkennen. Het is raadzaam vooral onderzoek te doen naar de haalbaarheid van het product en zo mogelijk samen te werken met een Grieks bedrijf. Gedacht kan worden aan joint ventures met Griekse bedrijven om van eventuele overheidssubsidies gebruik te kunnen maken.

 

Bron: EVD-informatie



Meer informatie: | Adverteren | Disclaimer